Header Ads

Halil Umut Meler kimdir?

Halil Umut Meler kariyeri

Kuddusi Müftüoğlu başkanlığındaki Merkez hakem Kurulu, göreve gelir gelmez ilk iş olarak genç hakemlerin önünü açtı… Süper Lig'e çıkma yaşını 22'ye düşüren MHK, bu sezon 4 yeni hakemimizi üst klasmana yükseltti. Bunlardan birisi de İzmirli Halil ümit Meler… 1986 doğumlu genç hakemimiz, yaşam hikâyesini ve birbirinden çarpıcı detayları bizlerle paylaştı.

Bu sezon Süper Lig kadrosuna alınan Halil umut Meler'i yakından tanımak istiyoruz…

1986 Selçuk, İzmir doğumluyum. Tüm akrabalarım orada yaşıyor. Eşim de Selçuklu. Tarihin içinden geldik. Aslen Makedon göçmeniyiz. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi beden Eğitimi Bölümü'nde okudum ve hakemliğe de orada başladım. 18 yaşındaydım. Klasman desteklığım oldu. Dördüncü sınıftaydım o süre… Okulun bitmesiyle birlikte İzmir'e geldim. Uzun yıllar İzmir'de il hakemliği yapmış oldum. Daha sonrasında da 2013 senesinde ulusal kategoriye yükseldim. İki yıldır da ulusal kategoride düdük çaldım. Buraya gelinceye kadar da uzun uğraşlarım, uzun çalışmalarım oldu.

Futbola ilginiz nasıl başladı?

Babam kulüp yöneticisiydi. Selçuk Efesspor'da uzun seneler yöneticilik yaptı. Futbola âşıktı. Uzun seneler da futbol oynamışlığı vardı. Bununla beraber hakemliği de takip ediyordu. Çocukluğumdan beri, "hakem ol. Daha iyi yaparsın" diyerek bana hakemliği aşıladı. Üniversiteyi kazandıktan sonrasında bana bıraktı. "İster hakem ol, ister futbola devam et" dedi. Ben de babamın sözünü dinledim ve tercihimi hakemlikten yana kullandım. 10 yıldan beri de hakemlik yapıyorum.

Yeni MHK bir karar açıkladı ve Süper Lig'e çıkma yaşını 22'ye düşürdü. Siz kendinizde bu tecrübeyi görüyor musunuz?


Görmüyorum desem asılsız olur. Daha çalışmam gereken bir şey var mı? Var normal olarak. Ihtiyaç duyulan çalışmalarımı saha dışında yapmış olup, maç analizlerimi yaptıktan sonra belli bir mertebede deneyim sahibi olacağım. Ondan sonrasında da niçin hazır olmayayım? Neden bu işi yapmayayım? Zaten bu serüvene PTT 1. Lig'le başlamış olacağız. PTT 1. Lig de artık çok kaliteli bir lig. Fizyolojik anlamda futbolcular eskisi şeklinde değil. Artık her insanın bilimsel çalışmaları var. Biz de bu gelişen futbola kendimizi geliştirerek katılıyoruz.  Halil Umut Meler biyografisi.


Hangi özellikleriniz sizi Süper Lig'e taşıdı?


Öncelikle saha içindeki performansımın iyi olduğunu düşünüyorum. Sahada yer almamla ilgili hocalarımın pozitif yönde değerlendirmesi var. Bununla beraber öngörümün de gelişmiş olduğunu söylüyorlar. Bu özelliklerim biraz daha ön plana çıktı.


Örnek aldığınız hakemler kimdir?

Türkiye'de Cüneyt Hocamız var, Fırat Hocamız var, Bülent Hocamız var… Sayamadığım biroldukça hocamız var. Derhal derhal her insanın maçlarını izlemeye çalışıyorum. Her insanın beğendiğim yanlarını alıp saha içinde uygulamaya çalışıyorum. Dünyada Nicola Rizzoli örneği var. İngiliz Howard Webb'i çok beğeniyorum. Onların da kendine özgü özellikleri, kaliteleri var. O kalitelerini örnek alıyorum. Cüneyt Hocamızın dünya çapındaki başarıları bizi motive ediyor. Fırat Hocamızın da Şampiyonlar Ligi'nde maç yönetmişliği var. Şu anda zirvede olan bütün seçkin hakemleri çocukluğumdan beri izliyorum. Dördüncü hakem olarak maçlarına gittiğimde saha içerisindeki bildirişimlerini takip ediyorum. Her insanın artı taraflarını almaya çalışıyorum. Fırat Hocamın mesela 15 senelik deneyimi var. 15 yıl demek, benim 13 yaşlarında olmam demek. Benim hayatımın yarısı kadar onların Süper Lig deneyimi var. Bu zamana kadar bizi buraya getiren bütün hocalarıma tek tek teşekkür ediyorum. Herkesin bir emeği kesinlikle var.

Hata yaptığınız maçların peşinden ne hissediyorsunuz?


Psikolojik olarak tabii ki kendimi vicdanen rahatsız hissediyorum. Vicdan meselesi neticeta bu… Her yargıcı hata yapabilir. Bu naturel… "Hata yapmam" sözü bir yere kadar… Hata yapmışsam zaten seyahat esnasında başlıyor vicdan muhasebesi… Akşam uyuyuncaya kadar bu sizi rahatsız ediyor. Bazen uykularınızı bile kaçırıyor.

Her hakemin biçimı farklıdır. Sizin iyi mi bir tarzınız var?


Daha çok rahat olmayı tercih ediyorum. Aslına bakarsak görüntü anlamında çok rahat gibi gözüküyorum fakat bunu içimde çok heyecanlı yaşıyorum. Bir taraftan coşkuı yaşayıp bir taraftan rahat olmak isterim. İletişimimi çok iyi kurmaya çalışıyorum. Beden Eğitimi okurken spor psikolojisi üzerine de eğitim aldım. Buna çok önem veriyorum. Çünkü ben de futbolcuyken çok hırçındım. Dolayısıyla oyuncularla iyi mi diyalog kurmam icap ettiğini de iyi biliyorum. Önceden önlem alıyorum. Maçına göre vaziyet değişiyor bazen… Oyuncunun karakterine nazaran de değişebiliyor…


Bu sürem Süper Lig, yıldızlar ordusu gibi… Türkiye'nin marka kıymeti yükseldi. Siz bu duruma nasıl bakıyorsunuz?


Olması gereken de bu zaten… Şu anda baktığınız zaman Avrupa futbolu çok ilerledi. Yabancı futbolcuların gelmesi demek, kurumsallaşmanın bir örneği demek. Onlarla doğal olarakî ki saha içerisinde karşılaşmadığım için nasıl bir his olduğunu bilmiyorum.

Bunun bir planını kurdunuz mu?


Her akşam kendi kendimize kalmış olduğumızda bunun mukayesesini yapıyoruz, düşünüyoruz. Tecrübeli hocalarımızın bizlere yardımıyla bu açığı kapatabileceğiz. Yahut nasıl davranmamız gerektiğini zaman içinde öğreneceğiz.

Kariyer hedefiniz nedir? Süper Lig kapısı açıldı. Bundan sonra sırada ne var?


Tabiî ki Avrupa'ya açılmak var. Her hakemin hedefi budur aslına bakarsan. İlden başlayan her hakemin hevesidir FIFA hakemi olmak. Böyle debitmiyor. Aslına bakarsanız Cüneyt Hoca önümüzde bir marka kıymeti olarak ufkumuzu açtı. Aslına bakarsan hakemliği özlenen yerlere getirdi. Onun izinden, bizlere bırakmış olduğu noktadan devam etmemiz, daha da iyisini yapmamız gerekiyor. Cüneyt Çakır, "Türk hakemliği buralara gelir; bunları yapar; bu başarıları alır" dedirtti hepimize. Onun bayrağı bıraktığı yerden alıp; devam etmemiz gerekiyor.

Peki, Cüneyt Çakır'ın başarıları kafi midir Türkiye için?


Şu anda dünyanın 1 numaralı oyuncusu Lionel Messi'nin bile hedefleri bitmedi. Dünya Şampiyonu olamadı. Hedefler asla bitmez. Benim mantığıma gore hedeflerimi çok uzun vadeli kurma yandaşı değilim. Maç maç gitmek istiyorum. Ya da yıllık planlamak isterim. örneğin geçen sezon başladığında bu üst klasmanı hedefliyordum. İl hakemiyken, bölgesel hakem olmak istiyordum. Zamanla hedeflerimi yükseltme yandaşıyım. Lisedeyken hocamdan şunu öğrendim: "Hedefiniz her vakit en yukarısı olacak ama gelebildiğiniz noktayla da yetinmesini bileceksiniz." Bunu öğrendiğim için bu anlamda yıllık planlamalar yapma taraftarıyım.


Maçlara çıkmadan önce uğurunuz var mı?


Var. Sahaya girdikten sonra çimi koparırım, avucumda gezdiririm. Isınmaya başlayıncaya kadar çimi elimde tutarım. Yavaş yavaş, onu okşayarak dökerim. Hakemliğe başladığımda değil de futbolculuk yaşantımdan beri bu böyle… Beni her süre sakatlanmaktan koruduğunu, daha iyi motive ettiğini ve psikolojik olarak rahatlattığını düşünürüm. Sahaya girerken çimin kokusunu almak hoşuma gidiyor.

Avrupa'ya açılabilmek için lisan bilmek olmazsa olmazlardan biri. Sizin yabancı dil bilginiz ne durumda?

Şu anda çok çok iyi değilim. Fakat belirli bir seviyede olduğumu düşünüyorum. Çünkü Selçuk'ta doğdum, büyüdüm. Amcamın otelinde 8 yıllık bir çalışmam var. Turizmin içinde dünyaya geldiğum için İngilizceye çok yatkınım. Turistleri almış olduğumız süre bütün her yeri gezdiriyorduk. Fakat tabiî işimiz pazarlama üzerine olduğu için klişe cümleleri kullanıyorduk. Şu anda baktığınız süre futbol tamamen mesleki bir İngilizce gerektiriyor. Fakat bunu da aştığımı düşünüyorum. Halil Umut Meler kariyeri.

Özel yaşamınıza biraz değinebilir miyiz?


Evli biriyim… Bir ay sonrasında dördüncü yılımıza gireceğiz. Eşimle 1999 yılından beridir tanışıyorum. Çocukluk aşkım diyebilirim. Uzun yıllardan beri de güzel bir birlikteliğimiz var. Böyle bir beraberlik beni hayata karşı kesinlikle çok daha çok motive ediyor. Bekâr olsaydım bugün buralara gelemeyebilirdim. Şu anda bir başarı varsa, eşimin de çok büyük katkısı var. Bana manevi anlamda çok büyük desteği var. Onu her akşam yanımda görmek bile bana ayrı bir motivasyon ve huzur kaynağı. Huzur hakkaten çok önemli. Hele ki bizim benzer biçimde maçlardan sonrasında mental-fizik anlamında yorgun düşmüş insanoğlu için çok önemli.
Blogger tarafından desteklenmektedir.